ترتیب چیدمان EQ و کمپرسور به چه صورت است؟
بی هیچ تردیدی، اکولایزر و کمپرسور از ابزارهای اصلی یک مهندس صدا هستند. در نتیجه یادگیری نحوه استفاده درست از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما یادگیری ترکیب درست آن ها با یکدیگر، از اهمیت بیشتری برخوردار است! علت آن این است که با تغییر ترتیب استفاده از آن ها، تغییرات بسیار بزرگی در محصول نهایی ایجاد خواهد شد. در عین حال، این ترتیب برای همه صداها یکسان نیست و هر صدای بخصوص، ترتیب خاص خود را می طلبد.
Compression چیست؟
Compression یا فشرده سازی، برای کنترل یا فشرده کردن Dynamic range یک سیگنال صدا استفاده می شود؛ یا به عبارتی، کنترل تفاوت بین ضعیف ترین و قوی ترین بخش صدای ما.
عملکرد کمپرسور مانند یک پیچ Volume خودکار است که با توجه به تنظیمات وارد شده توسط شما، در بخشهای ضعیف، صدا را زیاد و در بخش های قوی، صدا را کم می کند. برخی از کاربردهای کمپرسور به این ترتیب است:
- تعدیل نقاط اوج و فرود سیگنال صدا
- حجیم کردن صدا
- کمک به جایگیری بهتر صدا در میکس
EQ چیست؟
EQ یا Equalization به پروسه تقویت، تضعیف یا حذف برخی از فرکانس های یک سیگنال صدا گفته می شود. اکولایزر به دو روش اصلی در میکس استفاده می شود:
EQ برای اصلاح صدا
این روش بیشتر در استفاده از اکولایزر قبل از کمپرسور کاربرد دارد و برای تمیز کردن سیگنال صدا با روش هایی مانند High-pass و حذف فرکانس های مزاحم، قبل از آنکه به کمپرسور برسند، استفاده می شود.
EQ برای شکل دادن به صدا
این روش معمولا بعد از کمپرسور اعمال می شود و مشخص می کند که صدای ما در چه قالبی در میکس جای خواهد گرفت. پس در یک نتیجه گیری کلی، کاربردهای اصلی اکولایزر به این ترتیب است:
- مهار یا حذف کردن فرکانس های مزاحم
- تعدیل صدای سازها در میکس
- ایجاد Effect و صداهای خلاقانه (مانند شبیه سازی صدای رادیو)
حالا که یک ایده کلی نسبت به کاربرد کمپرسور و اکولایزر داریم، به اولویت بندی آن ها با توجه به نیازمان خواهیم پرداخت.
سعی در رفع چه مشکلی دارید؟
کمپرسور و اکولایزر ابزار رفع مشکل هستند. پس برای استفاده درست از آن ها ابتدا باید مشکل خود را مشخص کنید. به عنوان مثال:
- آیا در تلاش برای ضبط یک صدای تمیز یا در حال پردازش یک صدای ضبط شده هستید؟
- آیا مشکل شما یک مشکل فرکانسی است یا یک مشکل داینامیکی؟
- آیا مشکل شما مربوط به یک ساز است یا مربوط به میکس؟
چندبار صدای مورد نظر را بررسی و مواردی که نیاز به اصلاح دارد را یادداشت کنید؛ سپس آن ها را اولویت بندی کنید. اینکار به شما کمک می کند تا اولویت کمپرسور یا اکولایزر را بهتر انتخاب کنید.
علت اهمیت این اولویت بندی چیست؟
همانطور که گفتم، ترتیب اکولایزر و کمپرسور، تاثیر بسزایی در جنس صدای حاصل شده دارد. دانستن کنش و واکنش این دو با یکدیگر، به تصمیم گیری شما کمک خواهد کرد. پس با هم انواع ترکیب این دو را بررسی می کنیم.
EQ > compression (pre-EQ)
استفاده از اکولایزر قبل از کمپرسور، تاثیر بسیار قابل توجه تری نسبت به ترتیب برعکس آن دارد. در واقع می توان گفت که این ترتیب، کاملا به رفتار کمپرسور شکل می دهد اما بالعکس، اکولایزر بعد از کمپرسور یا post-EQ به هیچ عنوان توسط کمپرسور تاثیر نخواهد پذیرفت.
اگر در حالت pre-EQ، تنظیمات اکولایزر را تغییر دهید (به عنوان مثال یک فرکانس به خصوص را تقویت کنید)، کمپرسور، فرکانس های دیگر را بیشتر از میزان تقویت آن فرکانس، فشرده خواهد کرد. به همین علت، این ترکیب بیشتر برای اصلاح فرکانس های ناخواسته بکار می رود.
Compression > EQ (post-EQ)
عدم نیاز به اکولایزر قبل از کمپرسور، اتفاق نادریست. ممکن است شما کاملا از تعادل فرکانس های موجود راضی باشید و نیازی به اکولایزر نداشته باشید. حتی بعضی سازها مانند گیتار Bass با ترکیب کمپرسور قبل از اکولایزر یا post-EQ صدای بهتری می دهند و این ترکیب کمک می کند تا صدای آنها شفافتر شنیده شود. در صورتی که اگر از ترکیب pre-EQ برای تقویت فرکانس های پایین استفاده کنیم، کمپرسور به فرکانس های بم واکنش نشان خواهد داد و فرکانس های میانی و بالا را کمرنگ خواهد کرد.
نکته مثبت استفاده از اکولایزر بعد از کمپرسور این است که به ما اجازه می دهد تا شکل نهایی صدا را کنترل کرده و به درستی در میکس جای دهیم. (که با وجود کمپرسور در آخر زنجیره سیگنال، بسیار مشکل خواهد بود!)
pre-EQ > compression > post-EQ
این ترکیب، ترکیب پیشنهادی اکثر مهندسان صدا هست که در %90 موارد کارساز خواهد بود. این ترکیب نهایت کنترل را در اختیار شما قرار خواهد داد:
- pre-EQ برای اصلاح صدا: تمیز کردن صدای ورودی به کمپرسور و جلوگیری از واکنش کمپرسور نسبت به فرکانس های ناخواسته.
- کمپرسور: با توجه به اصلاحات اجرا شده در EQ، کمپرسور رفتار باب میل خواهد داشت و بر اساس خواسته ما واکنش نشان خواهد داد.
- post-EQ برای شکل دادن به صدا: تراشیدن شکل نهایی صدای کمپرس شده و تقویت فرکانس های باب مبل که بسیار بهتر در میکس جای خواهند گرفت.
نتیجه گیری
مانند هر مبحثی در مهندسی صدا، هیچ قانون ثابتی برای تسریع پروسه وجود ندارد. اگر یکی از ترکیب های بررسی شده در یک پروژه جواب بدهد، نباید تبدیل به فرمولی برای استفاده در تمام پروژه های شما بشود. هر ترکیب باید با توجه به شرایط موجود سنجیده و استفاده شود و مسئولیت تصمیم گیری در این موارد، کاملا با شما و گوش شماست!
منبع : www.audiomentor.com
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.