چگونه سنگین شدن نرم افزار را به حداقل برسانیم؟

عواملی که باعث سنگین شدن پروژه و یا هنگ نرم افزار میشوند، به صورت عمده در چند چیز ریشه دارند: سخت افزار کم قدرت یا نا مناسب، نرم افزار سنگین، ضعیف یا مشکل دار، تنظیمات اشتباه نرم افزاری، استفاده از پلاگین های پر مصرف و غیره. در این مقاله سعی داریم دلایل اصلی سنگینی پروژه ها را مطرح کرده و راه حل هایی ساده و عملی برای آن پیشنهاد کنیم. پس بیایید شروع کنیم:
سخت افزار ضعیف
کاملا واضح است که برای بهره مندی کامل از نرم افزار های پردازش صدا و آهنگسازی باید مشخصات سخت افزاری خوبی داشته باشید. مثلا: دو هارد مجزا، یکی برای ویندوز (بهتر است SSD باشد) و یکی برای بانک ها و پلاگینها. CPU های نسل جدیدتر با فرکانس بالا، بازدهی را بسیار بیشتر می کند. رم های نسل جدید با فرکانس بالا و حداقل ظرفیت 8 گیگ و …
برای آگاهی بیشتر در این حوزه، حتما “ پادکست شماره 1 – بررسی کامپیوتر مناسب برای آهنگسازی و کار با صدا ” را مشاهده کنید.
نرم افزار سنگین، ضعیف یا مشکل دار
نرم افزار سنگین، یعنی نرم افزاری که میزان بیشتری از منابع سخت افزاری شما را مصرف میکند (طی کار کردن با نرم افزار ها و نحوه عملکردشان، متوجه این موضوع خواهید شد!). اگر سیستم چندان پر قدرتی ندارید، ترجیحا از نرم افزار های سبک تر استفاده کنید. هر چند ممکن است نرم افزارهای سبک تر، جذاب و پر آپشن نباشد، اما بین یک نرم افزار کم آپشن ولی سبک که به راحتی میتوان با آن کار کرد و یک نرم افزار پر آپشن ولی سنگین که شما را آزرده میکند، انتخاب گزینه اول منطقی تر است.
منظور از نرم افزار ضعیف، نرم افزاری است که تحمل فشار مصرفی بالایی ندارد. مثلا نرم افزار های 32 بیت (مثل کیوبیس 5) که تنها قادر به استفاده از 3.5 گیگ از رم شما هستند (حتی اگر رم سیستم شما خیلی بیشتر باشد!) برای همین توصیه میشود که حتما از نرم افزار های 64 بیت استفاده کنید. از این گذشته بعضی نرم افزار های میزبان، کد نویسی و بانک اطلاعاتی سبک تری دارند (مثل Reaper).
و اما منظور از نرم افزار مشکل دار، نرم افزاری است که در برنامه نویسی آن، باگ (خطا) وجود دارد. مثلا یک نرم افزار خاص ممکن است وقتی Ctrl+S را میزنید هنگ کند و باید حتما از منوی File گزینه Save را بزنید! یا مثلا وقتی پلاگین خاصی را در پروژه لود میکنید، نرم افزار هنگ کرده و بسته میشود. اینگونه مشکلات اکثرا در نرم افزار های کرک شده (هک شده) به وجود میاید، زیرا برای کرک کردن نرم افزار، نیاز است تا در معماری آن تغییراتی صورت بگیرد و همین تغییرات میتوانند باگ ایجاد کنند. البته در بعضی موارد نرم افزار های اورجینال نیز باگ هایی دارند که سعی میکنند در آپدیت های جدیدشان این باگ ها را بر طرف کنند.
تنظیمات اشتباه و رفتار نامناسب با نرم افزار
تنظیماتی که در نرم افزار انجام میدهید تاثیر بسیار زیادی روی فشار سیستم شما دارند، که چند نمونه مهم را بررسی میکنیم:
– تنظیمات Bit Depth و Sample Rate را با توجه به قدرت سیستمتان در نظر بگیرید. مثلا برای یک سیستم معمولی که فقط قرار است به صورت تمرینی و تفریحی با آن کار شود 16bit/44100Hz کافیست و برای یک سیستم معمولی با سخت افزار میان رده 24bit/44100Hz کاملا استاندارد است. برای اعداد بالاتر باید سیستم خوب و ایده آلی داشته باشید.
– تنظیمات بافر سایز را به صورت دائمی در مراحل مختلف پروژه تغییر دهید. اعداد بالاتر، فشار روی سیستم را کم میکنند و در عوض تاخیر ضبط و مانیتورینگ را زیاد میکنند (مناسب برای ادیت و میکس و مسترینگ) و اعداد پایین تر، تاخیر ضبط و مانیتورینگ را کم کرده ولی فشار روی سیستم را بیشتر میکنند (مناسب برای ضبط و اجرای زنده).
– از قابلیت Freeze و Render در نرم افزار ها استفاده کنید. بعضی از نرم افزار ها همچون Cubase و Reaper قابلیت این را دارند که وقتی freeze یا Render را روی لاین مورد نظر فعال کنید، آیتم های آن لاین را تبدیل به یک فایل صوتی خام میکند. این حالت برای زمان هایی مناسب است که مثلا چند لاین پر مصرف دارید که افکت ها و یا ساز های سنگینی همچون Kontakt یا Omnisphere روی آن قرار دارد. با این حرکت تمام آنها به صورت موقت غیر غعال شده و تنها یک فایل صوتی جایگزین آن میشود. زمانی که سیستم تحت فشار است و راه دیگری باقی نمانده حتما این روش را امتحان کنید، خصوصا اگر لاین های پر مصرف زیادی دارید!
– در صورت زیاد بون افکت ها از Offline Effect استفاده کنید. بعضی از نرم افزار های میزبان، قابلیتی تحت عنوان افکت آفلاین دارند که به جای پردازش زنده افکت و مصرف CPU، اصطلاحا افکت را روی صدا چاپ میکنند و افکت جزئی از صدا میشود (همانند Freeze کردن، یک فایل صوتی جدید جایگزین میشود). البته در صورت تمایل میتوانید هر وقت که خواستید وارد تنظیمات مربوطه شده و افکت را تغییر دهید.
– افکت ها و ساز های موجود روی لاین هایی که از پروژه حذف شدند و یا به صورت موقت Mute شده اند را خاموش کنید. با این کار مصرف را بسیار پایین میاورید!
پلاگین های پر مصرف را شناسایی کنید
بعضی از پلاگین ها مصرف Ram و CPU بسیار بالایی دارند که باید آنها را شناسایی کرده و هوشمندانه از آنها استفاده کنید. مثلا به جای اینکه هم زمان 5 پلاگین Omnisphere باز کنید تا 5 صدای مختلف از آن بگیرید. یک Omnisphere باز کنید و از خاصیت Multi Channel در آنها استفاده کنید (البته پلاگین مورد نظر باید این آپشن را در خود داشته باشد که اکثر پلاگین های سنگین آن را دارند). تنظیمات Multi Channel در نرم افزار های میزبان مختلف، متفاوت است که با یک سرچ ساده میتوانید آن را پیدا کنید. در مورد افکت هایی مانند ریورب نیز میتوانید مثلا به جای باز کردن افکت برای هر لاین، تنها چند ریورب اصلی ایجاد کنید و لاین های مورد نظر را به ریورب مورد نظر Send کنید.